از بخش های مهم و موثر بیان معماری, تکنیک های ارائه شده و استفاده از رنگ ها در آن است. با شناخت صحیح مبانی نظری و اصول و قواعد ارائه و بیان معماری می توان به یک اثر ماندگار دست یافت. رنگ و پردازش به کاربرد اصولی رنگ آمیزی می تواند سبب ظهور موضوع از بطن اثر داشته باشد. رنگ, هویت و معنای هر هنر است. پس از تلفیق با روش های مرسوم ارائه, می توان یک اثر بدیع خلق کرد.

از دیرباز در جوامع مختلف سبک های متفاوتی برای ارائه و بیان اثر معماری وجود داشته است. بطور مثال, آقای مایک دابلیو, در کتاب خود, تکنیک های راندو در معماری (ترجمه آرتور امید آذری), تکنیک هایی مانند ترکیب ماژیک و روان نویس, تکنیک آبرنگ, تکنیک ماژیک و رنگ پاش, تکنیک ماژیک و مدادرنگی, تکنیک مدادرنگی و پاستل, تکنیک قلم خودنویس و … نام برد.

آرتور امید آذری در کتاب “درجستجوی فضاهای گم شده” از رازهای موفقیت در راندو نام میبرد و می گوید: حاصل آنچه در دوران تدریس به دست آوردم و به عینه دیدم این است که: در روزهای نخست, دانشجویان, در راندو با مشکلات بسیاری روبرو بودند که نمونه های آن در زیر آمده است:

۱-      بی حوصلگی          ۲- نداشتن اعتماد به نفس      ۳- ارزش خطی ضعیف          ۴- نا آشنایی با قوانین پرسپکتیو

۵- عدم شناخت ابزار راندو                        ۶- درک نکردن رنگ                        ۷- لذت نبردن از اثر خویش                ۸- عدم شناخت از استعداد                     ۹- ندیدن آنچه باید دید         ۱۰- آگاه نبودن از عرفان نهفته در خط و خاک و سرشت خویش

که اگر هنرجو موارد ذکر شده را درخود از بین ببرد و با اصول و قواعد راندو به شناخت کافی برسد می تواند ارائه های ارزشمندی را به مرحله ظهور برساند.

تکنیک های راندو

شناخت ابزار راندو

اکولین: ترکیبی از جوهر و بیگمنت که به آبرنگ نیز شباهت دارد. اکولین مستقیما از مواد رنگساز تهیه می شود و به صورت محلول مورد استفاده قرار می گیرد.

گچ پاستل: گچ پاستل شامل قطعه های رنگی از گچ است که به صورت تکی یا در بسته های چند رنگی در بازار به فروش می رسد و در دو نوع خشک و روغنی در دسترس است. بهتر است که پاستل شما از نوع نه خیلی چرب و نه خیلی خشک باشد.

آبرنگ: رنگابه به طراحی تک رنگ با قلو مو و آبرنگ گفته می شود. طرح رنگابه تنها با یک روش (روشن یا تیره) شکل می گیرد. رنگابه, تک رنگ رقیق شده ای است که هرچه آب آن بیشتر باشد, رنگ کمتر خواهد شد و تن رنگ ضعیفتر می شود. در راندو با آبرنگ, رنگ سفید از طریق سفیدی کاغذ حاصل می شود.

انواع تکنیک های راندو با آبرنگ:

  • راندو با آبرنگ به روش خیس در خشک (آبرنگ روی سطح خشک کاغذ)
  • راندو با آبرنگ بروی کاغذ نیمه خشک
  • راندو با آبرنگ به روش خیس در خیس (آبرنگ بروی کاغذ نیمه خیس و خیس)

مواد رنگی: مداد رنگی, نوعی مداد است که مغزی آن اثر رنگی برجای میگذارد. مغزی مداد بخش استوانه ای شکل و باریک است که از ترکیب رنگدانه (ماده رنگی) فشرده, نوعی موم و کائولین (نوعی از خاک رس) تشکیل شده است. سبک های مختلفی برای کار با مدادرنگی وجود دارد. از جمله سبک های زیر که دو سبک نخست, در میان نقاشان رایج تر است.

  • شیوه خطی
  • شیوه سایه پردازی
  • شیوه شیار اندازی
  • شیوه سفید کردن

قلم فلزی: برای ارضای روح و بیان تفکر بهترین ابزار است, چون در نک رنگ و سایه روشن, واقعیت های تصویر را به معرض دید می گذارد و هر بیننده ای را به وجد می آورد.

ماژیک: ماژیک ها بر روی کاغذ رنگی شفاف ایجاد می کنند.نوک ماژیک ها به دو شکل است: پهن و گرد که هرکدام کاربردهای مجزا دارند.